Themas

Hoe kan ik veilig thuiswerken?

Nu het advies is om zoveel mogelijk thuis te werken vanwege het coronavirus, is het extra belangrijk dat u op een veilige manier omgaat met privacygevoelige of bedrijfskritieke gegevens. Hoe werkt u veilig thuis?

Risico’s vermijden
Er zijn een aantal aspecten van essentieel belang. Allereerst is het belangrijk dat informatie niet lokaal wordt opgeslagen op een datadrager (bv een laptop of een geheugenstick), maar dat alle informatie op beveiligde data opslag van het bedrijf staat. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan dient lokale data automatisch te worden geëncrypt.

Beveiligde omgeving
Beter is om gebruik te maken van de zogenaamde shared desktops of VDI servers. Bij dit soort oplossingen blijft alle data op de veilige servers staan en wordt enkel beeldinformatie weergegeven. Bij deze oplossing is toegangsbeveiliging middels 2-factor authenticatie erg belangrijk. Met deze authenticatie functionaliteit wordt naast een wachtwoord, ook een 2e authenticatievorm gebruikt zoals een token, sms of mobile app. Openbare en dus onveilige WiFi netwerken mogen nooit gebruikt worden. Het opzetten van een hotspot met uw mobiele telefoon is al een stuk veiliger.

Veilige applicaties
Wanneer u thuis gebruikt maakt van zakelijke tools zoals Microsoft Teams, Slack of andere applicaties, kunt u er vanuit gaan dat deze goed beheerd worden door uw IT-afdeling. Wij raden het gebruik van consumer tools zoals Whatsapp af voor zakelijk gebruik. De kans dat u daarmee bedrijfsgevoelige informatie naar de verkeerde personen stuurt, is groot. Beter is dan om een specifiek in te richten communicatie tool te gebruiken, zoals bijvoorbeeld RocketChat.

Verdachte e-mail
Over het algemeen zie je cybercriminelen inspelen op alle actualiteiten, zo ook het coronavirus. Het grootste risico blijft hierin de onachtzaamheid en naïviteit van de mens zelf. De meeste malware en virussen worden nog steeds door medewerkers binnengelaten. Verder zien wij in deze tijd van massaal thuiswerken de ‘CEO-fraude’ weer de kop opsteken. Bij deze manier van fraude lijkt het erop alsof u een mail krijgt van de CEO/directeur. In werkelijkheid zitten er criminelen achter het e-mailadres.

Blijf altijd opletten
De verantwoordelijkheid van een veilige thuiswerkplek ligt altijd bij de IT-afdeling. Als thuiswerken wordt gefaciliteerd, dan moet u als gebruiker erop kunnen vertrouwen dat dit veilig is. Uiteraard moet u als gebruiker altijd op blijven letten. Wanneer u bijvoorbeeld een melding in beeld krijgt, die afwijkend is of u wordt geconfronteerd met een verdachte e-mail, dan moet u dit direct melden bij de
IT-afdeling.

Benieuwd naar onze werkplek oplossingen?

Wilt u reageren?

+31 (0) 85 111 0 700