Themas

Beheer van uw IT-omgeving uitbesteden: Wat doet u zelf en wat laat u doen?

Van incidentele ondersteuning tot volledige ontzorging. Het uitbesteden van beheer van uw IT-omgeving kan op verschillende manieren. Wat past het best bij uw situatie? En waar moet u rekening mee houden? Lees er meer over in dit artikel.

Beheer van uw IT-omgeving uitbesteden: wat past bij uw situatie?

IT-omgevingen worden steeds complexer en het beheren hiervan vergt steeds weer nieuwe kennis. Het is dan ook niet altijd realistisch en verstandig om het volledige beheer zelf te (willen) doen. Anderzijds wilt u natuurlijk niet de controle verliezen. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden als het gaat om uitbesteding van IT-beheer.

Wat en hoeveel u het best kunt uitbesteden, is afhankelijk van de situatie binnen uw organisatie. Globaal kunnen we spreken van drie situaties:

1.      Gebrek aan real-time inzicht en overzicht

Een veelvoorkomend probleem binnen IT-afdelingen is een gebrek aan real-time inzicht en overzicht. Wanneer de status van hardwarecomponenten, onderdelen of volledige hardware-oplossingen niet altijd helder is, kan beheer zeer complex en bewerkelijk worden. Het is dan bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar iets kapot is gegaan en het zoeken naar de oorzaak kost veel tijd.

Door monitoring in te zetten van een IT partner, krijgt u meer inzicht in de status van uw IT-omgeving, zonder de controle uit handen te geven.

Met gebruik van software wordt uw IT-omgeving of hardware in de gaten gehouden. Wanneer er een update klaarstaat of er valt bijvoorbeeld iets uit, krijgt u hier een alert van, zodat u hier tijdig iets aan kunt doen. Hierbij heeft u zelf de touwtjes in handen en ligt dus ook de verantwoordelijkheid dat alles werkt naar behoren bij uzelf.

2.      Gebrek aan tijd en/of behoefte aan specialistische kennis

Wanneer er via de monitoring software een alert binnenkomt, is het nog wel zaak om dit zo snel mogelijk op te pakken. De meeste IT-afdelingen hebben echter te maken met volle agenda’s en beheertaken komen dan niet altijd gelegen. Zeker tijdens een druktepiek is een alert voor verwisselen van een drive niet iets waar men op zit te wachten.

Daarbij worden IT-omgevingen steeds complexer en uitgebreider. Met het veelzijdige en brede takenpakket van IT-managers, kan het zijn dat zij soms stuiten op iets wat ze niet dagelijks doen of niet het fijne van weten. Dan is het fijn om te kunnen terugvallen op een specialist voor wie deze taak wel dagelijkse kost is.

Wanneer u of uw IT-afdeling gebrek aan tijd of behoefte aan specialistische kennis heeft, zou het inkopen van externe support u kunnen helpen. Uw IT-omgeving wordt dan niet alleen in de gaten gehouden – zoals bij monitoring in de situatie hierboven – maar u wordt ook meer ondersteund. Belangrijke alerts komen niet alleen bij u binnen, maar worden ook doorgestuurd naar uw samenwerkingspartner, bijvoorbeeld IT creation. En komt u er zelf niet uit of aan toe? Dan staat er iemand voor u klaar om u hierbij te ondersteunen.

De 5 voordelen van Remote monitoring basic plus

3.      Verschuiving van beheer naar innovatie

Ontwikkelingen binnen IT gaan hard en organisaties investeren steeds meer in innovaties om bij te blijven of zelfs een voorsprong te creëren ten opzichte van concurrenten. Binnen veel IT-afdelingen verandert dan ook het takenpakket. De focus van IT-afdelingen verschuift van onderhoud en beheer naar innoveren en ontwikkelen van de IT-omgeving.

Hoewel het natuurlijk mooi is dat IT-managers zich mogen richten op toekomstbestendigheid en innovatie, neemt dat niet weg dat de IT-omgeving wel nog steeds om onderhoud en beheer vraagt. Door het beheer van uw IT-omgeving volledig uit te besteden, creëert u intern meer ruimte om te werken aan digitalisering en het ontwikkelen van organisatiedoelen op IT-gebied.

Wanneer u beheer volledig uitbesteedt, kunt u rekenen op 24/7 monitoring. Komt er een alert binnen en moet er iets gebeuren? Dan heeft u hier geen zorg aan. Zeker wanneer het van vitaal belang is dat uw IT-omgeving altijd up and running is, is het raadzaam om het beheer van uw IT-omgeving volledig uit te besteden. Zo wordt u volledig ontzorgt en kunt u dag en nacht terugvallen op specialistische kennis en ervaring.

Managed Services

Zekerheid & Garantie dankzij SLA

Steeds meer organisaties hebben behoefte aan de zekerheid en garantie dat het beheer van hun IT-omgeving altijd goed geregeld is. Wanneer beheer volledig intern is geregeld, is de organisatie volledig afhankelijk van eigen specialisten. Ook als er iets misgaat. Wanneer u er dan zelf niet helemaal uitkomt, u er vanwege hoge werkdruk niet aan toekomt, of door afwezigheid, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de organisatie.

Wanneer u beheer (gedeeltelijk) uitbesteedt, worden er duidelijke afspraken gemaakt. Welke afspraken dit zijn, heeft u zelf controle over. Zelfs wanneer u uw beheer volledig uitbesteed, bepaalt u nog steeds de mate waarin dit gebeurt. Bijvoorbeeld tussen welke tijden de beheerstaken voor u worden opgepakt en binnen welke tijd er moet worden gereageerd.

Deze afspraken worden opgenomen in de Service Level Agreement (SLA). Hierin staat vastgelegd op welke service u kunt rekenen en binnen welk termijn dingen worden opgelost. Zo weet u altijd waar u aan toe bent.

IT-beheer gedeeltelijk of volledig uitbesteden?

Wanneer u (een deel van) het beheer van uw IT-omgeving uitbesteedt, bepaalt u zelf hoe u dit vormgeeft. U bepaalt dus zelf in hoeverre u taken uit handen geeft. Zo bespaart u tijd zonder de controle te verliezen. Zo heeft uw IT-afdeling meer tijd voor andere werkzaamheden, denk aan:

  • Eerstelijns IT-werkzaamheden, zoals support voor uw medewerkers
  • Applicatiebeheer
  • Inregelen van virtualisatie
  • Innoveren van de IT-omgeving
  • Projecten, bijvoorbeeld wanneer u overstapt naar een nieuw softwarepakket

IT-beheer uitbesteden?

Wilt u het beheer van uw IT-omgeving gedeeltelijk of volledig uitbesteden? Lees hier meer over onze Managed Services of neem contact op. Onze specialisten vertellen u graag meer over de mogelijkheden.

Contact opnemen

Lees verder over Managed Services

Wilt u reageren?

+31 (0) 85 111 0 700