Themas

5 redenen om over te stappen van IT beheer partner

Voelt overstappen van IT beheer partner als een grote stap? Dat begrijpen wij. Toch is het in sommige situaties wel verstandig om te doen. Wij geven u 5 redenen om wél over te stappen van IT partner. U leest ze hier.

Veel mogelijke reden om over te stappen

Er zijn veel redenen te bedenken waarom een overstap verstandig is.

De meest voorkomende en voor de hand liggende reden om over te stappen naar een andere IT partner ontstaat in de meeste gevallen door problemen die zich hebben voorgedaan, zoals storingen en downtime. Afspraken worden niet nagekomen of zelfs als de irritaties nog verder zijn opgelopen en er niks gebeurd met uw klachten. Problemen zijn niet de enige reden om hierover na te denken. Onderstaand volgen onze 5 belangrijkste redenen:

1. Slechte kwaliteit dienstverlening

Een slechte kwaliteit van dienstverlening is de meest voorkomende en een goede reden om over te stappen. Aan het begin van een samenwerking wordt er altijd een service level agreement (SLA) opgesteld. Hierin staat wat u kunt en mag verwachten van uw IT Partner. Dit zijn harde afspraken waarop u uw business bouwt. Een slechte dienstverlening betekent bij ons het niet nakomen of behalen van de afspraken uit de SLA.

In de SLA komen diverse zaken aan bod, denk bijvoorbeeld aan afspraken omtrent;

  • Periodiek beheer
  • Incident management
  • Changes
  • Service Requests
  • Response tijden
  • Storingen
  • Downtime

2. Huidige IT partner is geen match meer

Niet alleen is de SLA een reden dat uw huidige partner geen match meer is. Uw IT partner is ook geen match meer als hij niet mee kan innoveren of u laten doorgroeien.

Wat zijn uw ambities? In welke fase verkeerd uw bedrijf? Wat verwacht de markt? Wat doen uw klanten en uw concurrenten? Wat zijn de interne wensen? Wat zijn de relevante ontwikkelingen op IT gebied? Dit zijn vragen die u zich constant afvraagt. Denkt uw IT partner hier hetzelfde over en kunnen zei dit waarborgen, door ontwikkelen en heeft uw huidige partner genoeg kennis voor om te voldoen aan uw behoeften?

Vergeet zelf ook niet te kijken of de SLA nog wel bij uw organisatie past. Aan het begin van het contract kan uw organisatie vele male kleiner zijn dan nu. Waardoor de SLA niet meer bij de huidige vorm past. Dit is meteen een mooie opstap naar de volgende reden.

3. IT partner is niet pro-actief

Denkt uw IT partner niet pro-actief mee als het gaat om problemen (voor zijn) of strategische beslissingen of het updaten van uw SLA? Dan is dit een reden om na te denken over uw IT beheer partner.

Zo vinden wij het belangrijk om altijd mee te denken met onze klanten. Ook als onze klanten er niet om vragen. Denk aan onnodige functies of alles naar de cloud willen, terwijl dit misschien niet de beste oplossing is. Eerlijk advies, je verdiepen in de klant en adviseren over ontwikkelingen die echt een toevoeging zijn voor de business. Dit kan echt een meerwaarde zijn voor uw organisatie.

5 redenen om over te stappen banner

4. Kosten en kostentransparantie van uw IT partner

De uitgaven aan IT zijn over het algemeen een groot deel van uw budget. Het is dan ook niet meer dan normaal om inzicht te hebben in deze gemaakte kosten.

Wat neemt u af bij uw IT partner en wat gebruikt u precies? Worden er onnodige kosten gemaakt? En wordt dit ook doorgegeven?  Om hierachter te komen zijn transparantie en duidelijkheid noodzakelijk. Wij vinden dit niet meer dan gebruikelijk. De juiste IT partner zijn betekent ook klantvriendelijkheid en met elkaar een band opbouwen op basis van wederzijds vertrouwen.

5. Niet de juiste kennis en ervaring in huis

Het kan voorkomen dat uw organisatie in het begin wel bij de IT partner past, maar door ontwikkeling en innovatie niet meer. De IT partner heeft hiervoor niet de juiste kennis en ervaring in huis. Denk aan weinig cloud ervaring, te weinig kennis of mensen in huis en niet de mogelijkheid om de groeipotentie van uw bedrijf waar te maken.

Maar ook aan de branche waarin u (wilt) werken. Hoe ziet het klantportfolio eruit van uw IT partner. Werkt u in een advocaten- of accountants-branche of wilt u hiernaartoe werken? Dan zijn er specifieke voorwaarden waaraan uw IT omgeving moet voldoen. Het kan voorkomen dat uw huidige partner hier geen ervaring in heeft.

Twijfels of ziet u (on)terechte drempels?

Overstappen van IT partner kan u zeker waarde opleveren. Zeker wanneer de huidige situatie en/of relatie niet meer bij uw organisatie past. Gaat u wel overstappen? Dan is het belangrijkste uitgangspunt dat uw organisatie zo weinig mogelijkheid hinder ervaart en de security altijd gegarandeerd is.

Wij begrijpen ook dat er nog drempels zoals kosten en tijd voor u zijn. Hierom hebben wij een blog geschreven over de meest voorkomende (on)terechte drempels en hoe wij dit kunnen oplossen.

Blog (on)terechte drempels  bij het overstappen van IT partner

Wat zijn de gevolgen voor uw organisatie?

Neigt u naar de beslissing om overstappen uit te stellen of ziet u (on)terechte drempels? Dit kan gevolgen met zich meebrengen. Wellicht niet direct, maar zeker voor de toekomst. Denk aan:

  • Stilleggen van uw bedrijfsprocessen
  • Kosten kunnen uit de hand lopen
  • Stilstaan binnen het bedrijf

Wilt u wat nog meer redenen zijn, wilt u advies of wilt u direct vragen aan ons stellen? Laat het ons weten. Natuurlijk geheel vrijblijvend.

Neem contact op met onze specialisten

Wilt u reageren?

+31 (0) 85 111 0 700